Strona główna Europa Czechy Książka w podróży: Lucerna, Praga

Książka w podróży: Lucerna, Praga

7 min. czytania

“1906. Czeski inżynier z Pragi, Vaclav Havel, ma zamiar zbudować w centrum, na placu Wacława, nowoczesny pałac. Pierwszy budynek z żelazobetonu w Pradze. Pokazuje swojej żonie projekt. – Tyle okien – mówi żona – będzie wyglądał jak latarnia. Latarnia po czesku lucerna. – I to jest świetna nazwa dla całego budynku! – ożywia się mąż. – A najważniejsze – dodaje – że jest to słowo czeskie, które łatwo wymówi każdy cudzoziemiec.” M. Szczygieł. Gottland.

Naszą pierwszą książkę w ramach akcji KSIĄŻKA W PODRÓŻY zabraliśmy do Pragi. Hoteli, hosteli i kwater w tym mieście oczywiście całe mnóstwo. Problem polega na tym, że większość osób wpada na weekend, na parę dni, na dłuższy weekend i literatury raczej ze sobą nie zabiera. W związku z tym i biblioteczki przyhotelowe raczej się nie tworzą. Sprawdziliśmy sumiennie praktycznie wszystkie na swojej drodze.

Popadliśmy już niemal w zwątpienie, gdy w Lucernie zobaczyłam stolik z książkami pozostawionymi na wymianę, prosto pod moją ulubioną rzeźbą. I chyba lepszego startu dla tej podróżniczki wybrać nie mogliśmy.

Lucerna mieści się na rogu Štěpánskiej i Vodičkovej, na placu Wacława. Trafić prosto, przegapić jeszcze trudniej. Jest to miejsce kultowe, powstało po 14 latach budowy w 1921 roku. Zaprojektował i nadzorował budowę Vaclav Havel – dziadek prezydenta Czech. Obecnie Lucerna mieści salę koncertową, kino, kawiarnię, klub muzyczny, restaurację oraz pasaż handlowy.

Niestety, nigdy w czasie naszych odwiedzin nie było koncertów nas interesujących (obawiam się, że kiedyś to będzie powód by Pragę po raz n-ty odwiedzić), kino siłą rzeczy pomijamy (aczkolwiek pokusa obejrzeć trzecią część Hobbita po czesku była baaaardzo duża, może wtedy nie bylibyśmy tak rozczarowani). W pasażu jest dużo sklepów, tańszych, droższych. Jest też sklep z instrumentami muzycznymi, który na szczęście w trakcie świąt jest zamknięty, brzydsza połowa tego bloga wielkim zamiłowaniem darzy wszelkie instumenty, choć grać na niczym specjalnie nie umie :D Polecamy natomiast kawiarnię – sprawdzona – bardzo dobra kawa i jeszcze lepsze ciasta do kawy (zgrzeszyłam kilkakrotnie bo wybór był duży) no i wreszcie wybór alkoholi, które wraz z wystrojem kawiarni w stylu lat 20-ch XX wieku pozwalają się przenieść w tamte czasy i poczuć się „na salonach”.

Lucerna znana jest też dzięki rzeźbie Koń, Davida Černého, która ironicznie nawiązuje do pomnika z tą samą osobą – Św. Wacławem – patrona Czech. Wg Mariusza Szczygła, symbolizuje postawę Czechów oraz podejście do zmian w kraju.

Książka, którą zostawiliśmy na stoliku, jest bardzo dla mnie ważna – Cień Wiatru Carlosa Ruiza Zafona. Jest o książkach, o ludziach, ich historiach, książka przesiąknięta mądrością: “Każda znajdująca się tu książka, każdy tom, posiadają własną duszę. I to zarówno duszę tego, kto daną książkę napisał, jak i dusze tych, którzy tę książkę przeczytali i tak mocno ją przeżyli, że zawładnęła ich wyobraźnią.”

Lepiej niż sam autor nie ujmę, dlaczego w pierwszą podróż zabrałam właśnie tą. Niech bogaci kolejne dusze, a my mamy nadzieję kiedyś dowiedzieć się, gdzie była i co widziała.

PS: latarnia ze zdjęcia na naszej stronie fb to latarnia ze Stilo. W któryś zimny szary wieczór zbiorę się i napiszę, jak zrobiliśmy na wypożyczonych rowerach ponad 50 km zamiast 30 organizując wycieczkę by tę latarnię zobaczyć :D

Lucerna, Štěpánská 61, 116 02 Praha 1

Jeśli spodobał Ci się ten post i chcesz być na bieżąco, to po więcej informacji, inspiracji, ciekawostek zapraszamy na   Facebook, Instagram i Twitter - do zobaczenia!
Load More In Czechy

Jedna odpowiedź

1. POSZLI POJECHALI | Książka w podróży

21 czerwca 2015 at 12:19 am

[…] 1. Praga, Czechy. Cien wiatru, R. Zafon. Lucerna, Štěpánská 61, 116 02 Praha 1. […]