Gjeving i Lyngør – po pocztówki z wakacji w Norwegii

...a może chcesz udostępnić ten wpis znajomym?

Lyngor – piękna wioska na południu Norwegii, uznana przez UNESCO za najlepiej zachowaną w Europie. Widoczna w całej okazałości z brzegu od strony Gjeving oraz z łodki Nordtrip’a na wyciągnięcie ręki. Jeśli marzyły wam się klasyczne widoki małych miast z linią norweskich domków, to Lyngor i Gjeving w południowej części Norwegii dostarczą wam wrażeń aż zanadto. Nam się nie chciało w ogóle stamtąd ruszać.

Gjeving

To było pierwsze miejsce, które nam pokazał Nordtrip po drodze do domu. Muszę powiedzieć, że zadziałało jak strzał. W samo serce, tak myślę. Całe zmęczenie ostatnich tygodni, niewyspanie, spóźnianie się na samolot przestało mieć znaczenie, kiedy wdrapaliśmy się z parkingu na małą górkę i zobaczyliśmy TO.

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Gjeving

Ja doskonale teraz Norwegów rozumiem, dlaczego przyjeżdżają na Lyngor na wakacje – cisza, spokój, taki TOTALNY SPOKÓJ, nie zmącony żadnymi dźwiękami oprócz sporadycznych zrywów silników łódek. Gdyby nie to, że nam buzie od pisków się nie zamykały, to moglibyśmy pewnie przedłużać tą sekundę w nieskończoność. Wiecie, filmowcy tak potrafią rozciągnąć i spowolnić czas – by widzowie mogli delektować się każdym szczegółem. Tak właśnie mieliśmy. A potem poszliśmy na spacer wśród domków.

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Gjeving Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Gjeving

Co ciekawe, przylegające ogrodzeniem do ogrodzenia domki świadczą raczej o totalnym braku prywatności i zażyłości sąsiadów albo totalnej anonimowości turystów, wpadających tu na wakacje.

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Gjeving

Po cichu rozważałam sobie, na malowniczej ścieżce, czy umiałabym się tak zrelaksować, uczestnicząc mimowolnie w życiu sąsiada zza płotu. Zawsze, oczywiście, można zainwestować w dom przy brzegu, ustawiając stoliki i krzesełka ku słońcu i falom.

Ze względu na ograniczenia poruszania się samochodem, mają przy jednym z głównych parkingów miejsce na skrzynki oraz wózki, którymi dostarczają cięższe zakupy do domu.

Nie, nie udało nam się w nich pojeździć bo były przykute na łańcuchy ;)

W malutkim porcie cumują łódki mieszkańców, jest też miejsce na większe kutry i prom, który łączy, m. in. Gjeving z Lyngor (wg rozkładu, jest co dwie-trzy godziny).

Romantyczne miejsca w Gjeving

W Gjeving znaleźliśmy bardzo romantyczny mostek. Pewnie napisanie, że był jednym z najbardziej romantycznych, które zobaczyłam na swojej drodze byłoby pięknym nadużyciem, ale wszyscy zrobiliśmy sobie zdjęcia pamiątkowe. Muszę przyznać, jest naprawdę fotogeniczny.

jedź, BAW SIĘ i Floating My Boat w akcji

Nadal zachodzę w głowę, dlaczego ja nie mam zdjęć, ale wydaje mi się, że byłam bardziej zainteresowana samotną ławeczką z widokiem na Lyngor. Och ile ja dałabym teraz za tydzień na tej ławeczce – z książką, kanapką i termosem z kawą.

Lyngor

Lyngor nie zmienia się od lat, dumnie dzierżąc miano najlepiej zachowanej w Europie wioski. Śnieżnobiałe domy są przylepione do siebie jak w plastrze miodu. Na tle głębokiego błękitu albo prawie ciemnego granatu morza, w zależności od pogody, są jaskrawym i fotogenicznym widowiskiem.

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Lyngor

Na wyspie są nie tylko domy wakacyjne, również hotele i apartamenty, które w pierwszej chwili trudno odróżnić od zwykłej zabudowy – są po prostu ciut większe, ale nie różnią się ani stylem, ani kolorem. Z pewnością różnią się cenami – bo Norwegowie uwielbiają tutaj przyjeżdżać w lecie na weekendy i wakacje, popływać, odpocząć w swoich hytte i spędzić czas, lekko izolując się od reszty zmotoryzowanego świata (wyspa jest zamknięta dla ruchu samochodowego).

Na Wiki znalazłam również informacje, że na stałe mieszka tu też niecała setka ludzi (reszta źródeł w językach dla nas zrozumiałych milczy albo odsyła do prognoz pogody lub zdjęć z wakacji i skaczących do wody ludzi).

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Lyngor Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Lyngor

Aczkolwiek podróże łodzią to nie tylko przejażdżka wzdłuż domów, rozganiając szukające zaczepki łabędzie.

Wokół Lyngor na porozrzucanych wysepkach ptaki często gniazdują, licząc poniekąd na to samo, co przyjeżdżający tu na wakacje ludzie – na spokój.

Wakacje z Nordtripem - Norwegia, Lyngor

My trafiliśmy na okres, kiedy pojawiły się już młode. Dorosłe ptaki dzielnie broniły potomstwa, latając nisko nad naszą łodzią i za wszelką cenę starając się wyprowadzić nas na szerokie wody, jak najdalej od kamieni.

Lyngor, Norwegia - wakacje z Nordtripem

Podejrzewam, że gdyby ktoś zignorował sygnały ostrzegawcze, nie miałyby oporów, żeby nas zaatakować – a nie chce nawet sobie wyobrażać, jak boli dziobnięcie po pikowaniu z dużej wysokości. Wszystko po to, by obronić te nieopierzone jeszcze, ledwie widoczne kulki .

***

Dla mnie Gjeving i Lyngor zostaną z pewnością w pamięci pocztówką z naszych wakacji w południowej Norwegii, organizowanych przez Nordtrip. Myślę, że nawet dla kilku zdjęć znajdzie się miejsce na ścianie.

Gjeving i Lyngor, Norwegia - wakacje z Nordtripem

Wakacje z Nordtripem - południowa Norwegia

Jeśli potrzebujecie informacji, jak co gdzie i za ile skontaktujcie się z Nordtripem.

Nasze kolorowy powody, dla których warto wybrać się do południowej Norwegii na wakacje znajdziecie w linku poniżej – udanych wakacji!

WAKACJE Z NORDTRIPEM – WSZYSTKIE POSTY

Gjeving, Norwegia - wakacje z Nordtripem

Jeśli spodobał Ci się ten post i chcesz być na bieżąco, to po więcej informacji, inspiracji, ciekawostek zapraszamy na   Facebook, Instagram i Twitter - do zobaczenia!

...a może chcesz udostępnić ten wpis znajomym?

8 thoughts on “Gjeving i Lyngør – po pocztówki z wakacji w Norwegii”

1. niesmigielska uważa, że:

na przedostatnim zdjęciu kinga wypadła z łódki? :D

1. Tati uważa, że:

:D ależ skąd? ktoś musiał nam wszystkim te piękne portrety robić! dawno nie miałam tylu pięknych (i nie nadających się do internetu, która Kinga i tak opublikowała) zdjęć!

2. Anna Agata Sobolewska uważa, że:

Po prostu bajka :)

1. Poszli-Pojechali uważa, że:

Jestem w podróży – travel with me bardzo!

3. Jolanta Jastrzebska uważa, że:

Przepraszam. Nie przeczytam. Nie mogę już przyjmować informacji o promocjach lotniczych. A szczególnie nie chce ich mój mąż :-)

1. Poszli-Pojechali uważa, że:

Nie wierzę! :)

2. Jolanta Jastrzebska uważa, że:

Poszli-Pojechali tez nie wierze. A jednak…